Thursday, April 14, 2011

MQ : Cabaran 50 Buku : (10) Cinta Sang Ratu









Tajuk : Cinta Sang Ratu

Penulis : Ramlee Awang Murshid
Penerbit : Alaf 21 Sdn Bhd
Tahun terbitan : 2010 (cetakan 8)
Halaman : 554
Harga : RM19.90/ RM22.90


Kesinambungan novel Bagaikan Puteri ini masih mengekalkan watak Laksamana Sunan sebagai tunjang utama dengan dibantu oleh Haryani dan Dani, bagi melancarkan jalan cerita yang mempertemukan dua zaman berbeza.


Novel ini sarat dengan mesej ketuhanan sedari zaman sebelum penciptaan manusia pertama Adam a.s. Keingkaran syaitan sujud kepada Nabi Adam disertai peluang yang diberi untuk menyesatkan manusia sehingga tibanya hari kiamat digunakan dengan sebaik-baiknya.


Penulis berjaya mengetengahkan unsur sihir, mistik dan kepercayaan karut segelintir masyarakat di muka bumi ini dalam penceritaan yang begitu memukau dan penuh debaran sesuai dengan gelaran novelis thriller no.1 di Malaysia.


Justeru novel ini mengingatkan manusia akan kelebihan ayat kursi, unsur ikhlas dalam kehidupan dan bertawakal kepada Allah setelah berusaha selain mengangkat tema cinta fitrah sesama manusia dalam diri seorang pejuang kebenaran yang meletakkan cintanya kepada Allah melebihi cinta kepada makhlukNya.


Membaca novel ini ada debaran, ada manis, ada cinta, ada air mata, ada ketabahan dan ada kesedihan yang dipendam. Syabas kepada penulis kerana membuatkan pembaca berfikir kembali dan merenung diri sendiri.




0 000 org yg bertuah:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Design By Nurul Aini | For ~~ 2013 ©| Resolution: 1366 x 768px | Best View: Google Chrome