Saturday, December 20, 2014

Diet turun berat badan kurus

Kawan saya haritu beratnya 120kg. Sekarang dah turun 114kg. Alhamdulillah, baru 2 minggu lebih. Katanya kalau nak diet, kita perlu support yang kuat dari family dan orang sekeliling. Ni saya coretkan pengalaman beliau:
Pengalaman saya sendiri, sejak badan makin naik, macam-macam penyakit timbul, datang tanpa dijemput. Mula-mula saya kena bedah untuk WPW Syndrom, suatu penyakit jantung. Kemudian untuk bisul pula (saya boleh tunjuk parut bedah kalau tak percaya). Paling teruk, pernah doktor hampir-hampir nak batalkan pembedahan saya sebab berat badan naik, nasib baik berat saya cukup pada paras maximum.
Sejak dari pembedahan kedua saya tu saya serik dah. Nekad dah nak kurus. Sekarang saya dah amalkan suppliment kurus yang sihat dan penuh zat nutrisi. Selain tu saya dah amalkan pemakanan sihat dan senaman untuk bantu penurunan berat badan dengan sihat.
Selain kurus, suppliment ni juga bantu mencuci toxin dalam badan, yang selama ni duk ganggu kesihatan sampai berat badan naik. Suppliment ni juga bantu membina kembali otot-otot badan dan bekalkan zat-zat nutrisi yang cukup untuk keperluan badan.
Saya sekarang tengah dalam Fasa Platue penurunan berat ni. Platue tu, fasa berat segan nak turun. Ada kaedahnya nak turun. Cuma nak jelaskan, pada masa yang sama boleh nampak perubahan fizikal.

Makan penting taw untuk kurus. Jangan skip makan. Jangan makan banyak. Makan sikit2. Tapi tenghari wajib amek nasi! Kenapa makan penting untuk kurus? Sebab kita nak metabolisma kita stabil. Paling penting, kita kena tahu tentang badan kita. Kadar metabolisma, dan kadar makanan yang kita perlu.

Iya saya juga exercise, sebab nak cepat kurus. Penting exercise sebab saya nak kurus dengan sihat. Bukan kurus semata-mata. Paling penting kena:
1. Elak santan.
2. Elak bergoreng/ minyak
3. Kurangkan manis
4. Kurangkan garam
5. Jangan timbang berat sokmo hihi..

Suppliment/ pemakanan yang saya amek sekarang:

Pagi:
Makan roti wholegrain.
Alfalfa 3 biji
Vita-Lea 1 biji
Zinc complex 1 biji

Minum pagi:
ESP atau roti wholegrain.
Apa-apa yang ringan dalam kuantiti sikit. Untuk kasi kurang terasa nak makan.

Makan tengahari:
Nasi + Lauk + Sayur

Minum petang:
Apa-apa yang ringan dalam kuantiti sikit. Untuk kasi kurang terasa nak makan.

Malam:
ESP atau roti wholegrain.
Apa-apa yang ringan dalam kuantiti sikit. Untuk kasi kurang terasa nak makan.
Alfalfa 3 biji

Dan herb-lax 2 atau 4 biji, 3 kali seminggu.

Nak turunkan berat badan juga? Hubungi saya Mariah_smile 017-3065200.

1 000 org yg bertuah:

muja said...

feeling turun berat badan adalah antara the best in the world,, hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Design By Nurul Aini | For ~~ 2013 ©| Resolution: 1366 x 768px | Best View: Google Chrome