Friday, December 28, 2012

Apabila perempuan menjadi lelaki


Apabila tikus menebuk dinding playwood mencari makanan.. satu lubang.. dua lubang.. tiga lubang.. perempuan yang duduk di rumah mencari papan yang sesuai.. mencari paku.. mengambil lesung batu.. lalu menampal lubang2 tersebut.

Apabila telah setahun, dua tahun, tiga tahun berumah tangga.. perempuan di rumah mengalihkan perabot2 yang agak berat ke ruang yang lain.. deco2 kata orang.

Apabila kotak2 khazanah harta karun dibiarkan bertahun2.. perempuan di rumah mengalihkan kotak2 yang berat.. mengelap, membuang saki baki pekerjaan si tikus dan si lipas.

Apabila terlupa tarikh temujanji di klinik kesihatan atau pabila anak sakit.. perempuan di rumah mengambil kunci kereta, meletakkan anak di sebelah, dan memandu sendirian ke klinik kesihatan.

Apabila sampah menimbun dalam bakul sampah sebanyak timbunan baju2 yang belum dilipat, perempuan di rumah menyeret sampah ke tempat pembuangan sampah.

Apabila pulang dari cuti2 Malaysia, perempuan di rumah mengangat beg2 berisi baju dan barang2 dari bonet kereta ke rumah kemudian mengemasnya.

Apabila kain menimbun dalam bakul.. perempuan di rumah mengangkatnya ke mesin basuh lalu menyuruh mesin untuk membasuhnya. Setelah selesai, perempuan di rumah mengangkat bakul yang menjadi lebih berat ke ampaian untuk menyidai baju.

Apabila perbelanjaan isi rumah cukup2 makan atau melebihi pendapatan, perempuan di rumah menyumbang dari segi kewangan atau bekalan makanan.

berapa banyak apabila daaa...
- perempuan di rumah bermaksud isteri, ibu atau adik beradik.
- menjadi lelaki bermaksud dari segi membuat pekerjaan yang berat2.
- saje terfikir apabila ada masa lapang..



0 000 org yg bertuah:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Design By Nurul Aini | For ~~ 2013 ©| Resolution: 1366 x 768px | Best View: Google Chrome