Thursday, March 10, 2011

MQ : Cabaran 50 Buku : (4) Cogito Allah Sum!












Tajuk : Cogito Allah Sum!
Penulis : Lalu Mohammad Zaenudin
Penerbit : Global Aksara Communication
Tahun Terbitan : Ogos 2008
Halaman : 216
Harga : RM22.90/ RM24.90



Sebuah novel yang lain daripada yang lain. Cerita yang ringkas tetapi padat dengan ilmu secara santai. Dengan kata-kata "Semakin Aku Berfikir Ternyata Allah Semakin Ada..." penulis membuatkan pembaca berfikir lebih luas daripada lingkup biasa (out of the box) dan berfikir apa yang orang biasa tidak fikir.


Penulis membawa pembaca menyelusuri kehidupan anak seorang alim yang cuba lari dari tuhannya selepas menjejakkan kaki ke univeristi. Cuba menidakkan bahawa Allah itu ada.


Dengan keistimewaan dan kelebihan yang ada pada dirinya, Rayyan menghidupkan kembali suatu ajaran iaitu hidup tanpa tuhan. Namun hidup tanpa tuhan tidak seindah yang disangkakan. Kejadian demi kejadian yang berlaku membuat Rayyan berfikir semula dan belajar dari mula.


Apa yang membuatkan Rayyan berubah daripada didikan oleh bapanya sedari kecil kepada hidup tanpa tuhan? Kejadian apa yang membuatkan orang seperti Rayyan sanggup membuang egonya demi kehidupan bertuhan? Novel ini ada jawapannya dan jawapan-jawapan kepada persoalan yang lain.


Tidak cukup membaca novel ini hanya sekali. Novel ini perlu dibaca semula atau dibaca berkali-kali untuk menanda dan mengambil khazanah-khazanah ilmu yang boleh digunakan sebagai prinsip dan motivasi dalam meneruskan kehidupan seharian secara bertuhan. Syabas kepada penulis!!!

0 000 org yg bertuah:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Design By Nurul Aini | For ~~ 2013 ©| Resolution: 1366 x 768px | Best View: Google Chrome