Friday, March 1, 2013

Kesan makanan sejuk semasa mengandung

Ibu yang memakan terlalu banyak makanan atau minuman yang bersifat sejuk dan berangin bukan sahaja menyebabkan kesan angin pasang kepada bayi setelah dilahirkan, malah ia turut menyumbang kepada pembengkakan urat atau dikenali sebagai vericose veins.

Meskipun ia dikatakan sebagai penyakit keturunan, tetapi ia boleh juga berlaku pada ibu-ibu yang mengandung kerana tidak menjaga diet pemakanan.

Verisoce veins ialah pembengkakan urat dibahagian kaki sehingga imbul urat kehijauan seperti ular menjalar dikawasan betis, paha, cawan faraj dan kadang-kala menghampiri pintu faraj. dan ia kadang kala boleh merebak keseluruhan kaki.


Ia berlaku apabila urat yang timbul ini pecah. Mengikut ilmu melayu ia disebabkan oleh gangguan aliran darah yang telah dimasuki angin sejuk akibat ketidakseimbangan suhu badan.

Antara makanan yang perlu dielakkan ketika mengandung untuk mengelakkan vericose veins in dari berlaku ialah:
1. Jenis ikan2 berbisa: bawal hitam, terubuk, pari
2. Sayur-sayuran dan buahan menjalar: timun, labu, kacang botol, kacang buncis, kacang panjang, kangkung, tembikai
3. Buahan-buahan sejuk: durian belanda, ciku, duku dan langsat



  • Ila Noor Assalam ice..sy pn alami bnda ni even x pregnnt.keturunan kerna ibu sy n mak2 saudra pn ad bnda ni..bole hilangkan ke?
  • Zuratul Aini Zubir mcmmana nak merawat ni ice?
  • Kami Ibu Berpantang Wsalam. Jika cara moden, pembedahan.rawatan laser, memakai krim atau essential oil dapat mengurangkannya. Jika dari perubatan melayu, perlu menjaga pemakanan dan menyapu krim bawang putih yang dibuat sendiri. bawang putih dicampur dengan limau nipis dan minyak zaitun dicampur dan dibiarkan semalaman. sapukan pada bahagian tersebut dan biarkan selama 15 minit. Lakukan setiap malam, inshaa Allah ia mampu kurang.
  • Engku Liyana Klau org llaki timbul urat camtu jgk sama jgk ke?mkn bnda2 sjuk?
  • Kami Ibu Berpantang Makan benda sejuk tu salah satu dari fakornya. Org yg berdiri lama2 pun blh kena.

    artikel dari:https://www.facebook.com/photo.php?fbid=561306990568228&set=a.529997793699148.125909.528128910552703&type=1&theater

0 000 org yg bertuah:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Design By Nurul Aini | For ~~ 2013 ©| Resolution: 1366 x 768px | Best View: Google Chrome