Saturday, March 16, 2013

Tips petua cara hilangkan lidas lidah

Apabila terlalu banyak makan nenas, lidah pasti akan kebas dan rasa tak selesa kan? Itulah lidas. Ada cara untuk menghilangkan lidas ini. Antara petua menghilangkan lidas ialah:

  • lumurkan nenas dengan garam setelah nenas dibasuh bersih. Biarkan seketika, dah boleh makan!
  • makan nenas dengan empulur nenas sekali. Empulur tu bahagian tengah nenas. Yang keras tu..
  • makan nenas cicah kicap.. tapi saya tak minat, tercemar rasa nenas yang asli hihi.
  • tapi kalau dah makan nenas, tiba-tiba lidah rasa lidas, apa nak buat? Kemam gula seketika atau letak gula atas lidah atau makan roti keras yang bersalut gula tu.. pun boleh hihi.
Ini antara tips menghilangkan lidas yang saya jumpa apabila si kecil Fathiyyah menangis tak selesa selepas makan nenas. Ada cara lain untuk hilangkan lidas? Jom kongsikan 


2 000 org yg bertuah:

Puan Kutu said...

kata org lidas ni terjadi bila kita makan nenas tak buang duri2 dia tu..ala yg kt uisi nenas tu org panggil duri ekk..entah tak tau nama saintifiknya.hiks..

taufik maria said...

haah, saya pun panggil duri. kat rumah dulu memang buang. tapi kat sini diorang xbuang pun.. potong kulit tebal sikit dr biasa, pastu ngap...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Design By Nurul Aini | For ~~ 2013 ©| Resolution: 1366 x 768px | Best View: Google Chrome