Wednesday, February 27, 2013

Idola kecil, idola sekolah dan idola remaja

Sedikit cebisan perbualan membuka minda sebagai ibu bapa:

Ibu bapa sepatutnya mendapat tempat di hati anak dan menjadi model contoh atau idola. Bagaimanapun, dalam kebanyakan keadaan, ia hanya berlaku ketika anak itu masih kecil.

"Bila mula pandai bercakap, emak bapa dialah segalanya. Emak dialah yang paling cantik. Emak dialah yang paling pandai.

"Apabila anak mula bersekolah, idolanya bertukar kepada guru. Kalau kita cakap tentang sesuatu, dia akan merujuk kepada gurunya. Bagi anak ini, guru dia lebih menyakinkan.

"Masuk usia remaja, anak ini berubah arah. Idolanya ialah rakan sebayanya. Kalau ibu bapa tidak mengambil langkah selanjutnya, anak itu akan kekal begitu. Cakap ibu bapa tak dengar. Cakap guru pun tak diendahkan," .

Keadaan tersebut perlu diubah di mana ibu bapa patut kekal menjadi idola anak serta menjadi rujukan mereka. Apa komen anda?



Like ·  ·  · 35 minutes ago · 
  • 56 people like this.
  • Lisa Mohamad batul tu. jadi mcm mana kita nak tarik perhatian anak2 untuk tetap jadikan kita sbg contoh dan sumber rujukan mereka?
  • Aty Sapura Setuju..cabaran yg hebat. Akan berusaha keras agar anak2 mengidolakan kebaikan kami..menjadi idola org luar amat mudah..
    Like · Reply · 31 minutes ago via mobile
  • Udiana Jamalludin Pendapat saya, lebih baik Rasulullah (saw) serta sahabat2Nya menjadi tempat contoh dari kecil....
    Like · Reply · 28 minutes ago via mobile
  • Anakrantau Sembilanlapan kalau boleh, pastikan jangan ada tv di rumah
  • Nor Ismah Abdullah Bersetuju 100%... walau bagaimana pun... ibu bapa sgt memainkan peranan membentuk fikiran anak2...saya suka berpegang pada ajaran yg disarankan oleh agama kpd kita sbg umat islam.. iaitu 7thn pertama.. 7 thn pertengahan.. dan 7thn akhir.. alhamdulillah.. dgn izin Nya setakat ini saya tidak menghadapi masaalah besar.. * saya juga merasakan bahawa setiap anak adalah individu tersendiri.. dan setiap anak itu wajib diraikan tanpa mengira besar mana pun kjyaan yg dicapainya.. dan sentiasa mendengar luahan hati anak2.. kerana mungkin issunya tak srberapa pd kita.. tapi besar bagi mereka... keperihatinsn kita membina rasa yakin mereka bahawa kita adalah rujukan yg boleh dipercayai.. wallahu'alam..
    Like · Reply · 1 · 22 minutes ago via mobile
  • Nadia Bakri Untuk kekal menjadi idola, rasanya ibu bapa perlu nampak 'hebat' pada pandangan anak;
    hebat mengambil hati, hebat mengendali emosi, rajin jawab pertanyaan2 anak anak, 'sentiasa' bersama dengan anak anak secara fizikal mahupun di hati mereka, berdaya melindungi dan mencurahkan kasih tak berbelah bagi..
    Like · Reply · 19 minutes ago via mobile
  • Khairul Asyraf Setuju. Antara tips ialah ibubapa di kala bersama-sama anak, perbanyakkan mengajar/memberi tips kehidupan kepada mereka. Barulah mereka menghargai kewujudan kita.
    Like · Reply · 17 minutes ago via mobile
  • Ummu Haikal Doa ibubapa yg berpanjanganlah yg paling ampuh agar anak anak sentiasa di atas jalanNya yg lurus
    Like · Reply · 16 minutes ago via mobile

0 000 org yg bertuah:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Design By Nurul Aini | For ~~ 2013 ©| Resolution: 1366 x 768px | Best View: Google Chrome